Verzuip jij in Teams?

Ik ben enorm fan van Teams, vind het de ideale manier om binnen organisaties samen te werken met collega’s. Of het nou voor een project is, een evenement of een afdeling, werken in Teams is de oplossing. Alle communicatie overzichtelijk bij elkaar, efficiënt samenwerken in bestanden, echt top. En als je het goed doet reduceert het het aantal interne mails tot vrijwel nul.

Want dat is natuurlijk wel de bedoeling bij Teams, dat je er niet ook nog bij blijft mailen. Alle informatie hoort op zijn plek te staan en dat is in de juiste kanalen.

Maar mensen die alles in Teams doen worden wel eens gek van al die berichten, het kan een enorme brij aan communicatie worden. Hierbij geef ik je een paar tips die je op weg helpen om niet te verzuipen in de brij:

  1. Zet je activiteitenfeed op “alleen ongelezen berichten” dat scheelt al een hoop!
  2. Zet de teams waar jij een actieve rol in hebt bovenaan. Je kunt de volgorde van je teams namelijk zelf bepalen. Sleep ze gewoon naar de gewenste plek!
  3. Waar je het meeste in werkt moet je goed in het zicht houden. Maak je favoriete kanalen of chats vast, dan blijven ze prominent bovenaan staan.
  4. Demp of verberg chats. Bij dempen ontvang je geen meldingen meer, bij verbergen zie je de chat ook niet meer in je overzicht staan.
  5. Verberg kanalen waar jij niet bij betrokken bent.
  6. Werk met tags (@ mention) – niet alleen voor personen maar ook voor groepen (bijv alle developers, of support afdeling) kun je een taggroep maken. Dit vind je onder Team – team beheren. Zo houd je de communicatie compact en val je anderen niet lastig met zaken die hen niet echt aangaat.
  7. Zorg voor een duidelijk kanaal indeling en naamgeving zodat mensen niet hoeven na te denken in welk kanaal een bericht geplaatst moet worden.
  8. En last but zeker niet tot least: geef elke nieuw gesprek een duidelijk onderwerp mee. Waarbij je alle reacties uiteraard hieronder zet – dus geen nieuw gesprek begint.

Wat doe jij, behalve bovenstaande tips, nog om overzicht te houden in je Teams communicatie? Deel hieronder jouw tip!