Bioritme: manage je aandacht

by Astrid Hoogers on 13 april, 2017 1 comment

Het is de hele week al erg laat geworden, gisteren lag ik na middernacht op bed, wat voor mij erg laat is. Toch zit ik hier om 8 uur ’s ochtends dit stukje te typen. Waarom? Nou ja, omdat ik nu eenmaal een echt ochtendmens ben en dus sta ik elke dag bijtijds op en start mijn werkdag om 8 uur. Een gewoontedingetje maar ook omdat ik weet dat ik ’s ochtends het meeste gedaan krijg. Dit stukje schrijven kost me nu een uur, in de middag zou dat zomaar het dubbele kunnen zijn. Dat verschijnsel heet bioritme en kun je heel goed inzetten bij het optimaal inrichten van je dag.

Wat is bioritme?

Het bioritme verwijst naar processen in het menselijk lichaam die het ritme van de dag, de maand of het jaar volgen. Het wordt ook wel de biologische klok genoemd. Door het bioritme krijg je rond etenstijd honger en word je ’s avonds slaperig. Het ritme kan uit balans raken bij een jetlag of het overslaan van een nacht slaap. Het heeft een aantoonbaar fysieke oorzaak want je hartslag en lichaamstemperatuur verschillen door de dag. Bij een ochtendmens gaan ze sneller omhoog en dan ben je dus alerter. Een nachtmens komt letterlijk later op gang.
Bioritme heeft dus alles te maken met je persoonlijke voorkeur, gebaseerd op je lichamelijke gesteldheid. Zoals gezegd ben ik een ochtendmens maar ik ken veel avondmensen in mijn omgeving. Die worden pas productief als ik echt niet meer aan werk moet denken! Waarschijnlijk weet je zelf wel of jij een ochtend- of avondmens bent maar je kunt het ook even checken, online tests genoeg.

Drie stadia

Door de dag heen komen er drie stadia van bewustzijn voorbij. Je bent helemaal fris, voelt je energiek en bent in staat om complex denkwerk te verrichten. Vaak is dit zo’n drie uur nadat we opgestaan zijn. Midden op de ochtend, rond 10 uur, is daarom voor veel mensen een goed moment voor intelligent of creatief werk. De tegenhanger kennen we ook allemaal; je bent duf, er komt niks uit je handen en eigenlijk meer fysiek aanwezig. De beruchte after-lunchdip is hier een typisch voorbeeld van. En eigenlijk staan avondmensen ‘s ochtends alleen maar op omdat de wekker gaat, hun innerlijke klok is  nog niet zo ver. De overige tijd is de derde categorie; we functioneren op een normaal niveau.
Tips voor efficiënter werken

Je kunt jouw persoonlijke bioritme bewust gaan inzetten om meer uit je dag te halen. Dat kan je veel opleveren want je managet nu niet je tijd maar je aandacht. Natuurlijk begrijp ik heel goed dat je te maken hebt met anderen en hun bioritme. Maar gegeven het feit dat vrijwel iedereen drie uur na het opstaan een piek in zijn bewustzijn heeft kun je wel bedenken dat dat geen optimaal vergadertijdstip is. Wellicht kun je dat eens in de groep gooien? Het levert heel veel productiviteit op, je gaat met een tevreden gevoel naar huis en daar word je een blijer mens van. De moeite van het proberen waard wellicht?

Een paar concrete tips:

  1. Zet de piek in je bioritme bewust in. Heb je een complexe klus of iets waar je heel alert voor moet zijn? Plan dit in je agenda en bewaak die tijd.
  2. Vergaderen en bila’s kunnen prima in de middag, probeer de ochtenden zoveel mogelijk vrij van overleggen te houden.
  3. Plan je dag en maak meer gebruik van de inzichten van je eigen bioritme.
  4. Mail checken? Begin de dag er niet mee. Het risico is levensgroot dat je meteen weer meegezogen wordt in de e-mailbrij en gaat reageren op mailtjes en dat is zonde. Begin je dag met iets wat je gepland had te doen. Je mail wacht wel tot je je complexe klus hebt afgerond!

Reageren? Graag op het formulier hieronder!

Astrid HoogersBioritme: manage je aandacht

1 comment

Join the conversation
  • Renée Schreurs - 18 april, 2017 reply

    Gelijk mijn agenda erop nagekeken en wat taken ingepland. Dank je wel Astrid!

Join the conversation