Multitasken bestaat niet

by Astrid Hoogers on 12 juni, 2017 No comments

Multitasken is het tegelijkertijd uitvoeren van meerdere handelingen of processen.
Bij kenniswerkers gebeurt dat best vaak; er loopt bijv. een collega binnen die iets komt vragen (externe prikkel) of je wordt afgeleid door een opkomende gedachte (interne prikkel).
Maar sinds de invoering van de smartphone durf ik te stellen dat dit op grote schaal gebeurt.. We worden gestoord (in beide betekenissen van het woord J) van alle piepjes die alle telefoons maken,  zeker als het een drukke groepsapp is die zich constant meldt. Waar je op dat moment ook mee bezig bent, die piep vraagt aandacht en brengt je uit je concentratie.

SLECHTER DAN EEN JOINT

Uit onderzoek is gebleken dat multitasken zelfs nog slechter is dan wiet roken. Echt waar! Proefpersonen moesten een IQ test invullen terwijl hun smartphone op tafel lag. Hij ging regelmatig af maar ze mochten ‘m niet oppakken. Deze mensen scoorden 10 punten lager op de test, in vergelijking met een stille omgeving. Een groep mensen die een IQ test moesten invullen nadat ze een joint hadden gerookt scoorden slechts 4 punten lager dan normaal.
Dit is het zoveelste bewijs dat, als je echt iets gedaan wil krijgen, een ongestoorde omgeving een vereiste is. Multitasken kost tijd en kwaliteit, reden genoeg dus om dit toe te passen. Maar waarom vinden we dat dan toch zo moeilijk?

VERKLARING

Een logische verklaring is FOMO: fear of missing out.  Je brein denkt bij alles wat nieuw is dat het belangrijk is. Van oudsher kan nieuwe informatie ons behoeden voor gevaar en daar is ons brein goed op ingericht.. Maar in deze tijden van infobesitas (zie mijn vorige blog) komen er zoveel informatieprikkels binnen dat je heel inefficiënt wordt als je aan alles aandacht gaat schenken. Door je hiervan bewust te zijn kun je zelf de regie over je dag blijven houden.

NIET PRODUCTIEF

Daarnaast bestaat multitasken in principe helemaal niet. Je brein switcht namelijk van de ene naar de andere taak, dat is alles. Men heeft uitgezocht dat, als je wordt gestoord in je denkwerk, het wel zo’n 9 minuten duurt voor je weer helemaal gefocust bent. Als je dus  tijdens een ochtend veel gestoord wordt door binnenlopende collega’s en meldingen van mail en whatsapp berichten zul je dus niet erg productief zijn. Je bent dan voor je gevoel erg druk maar… niet productief!
Twee dingen tegelijk doen werkt alleen als één van beide taken geen beroep doet op je brein. Je kunt dus best wandelen en telefoneren, geen probleem. Maar deze column schrijven terwijl ik aan het bellen ben is redelijk kansloos.

DRIE CONCRETE TIPS

  1. Focus! Dat is dus eigenlijk het tegendeel van multitasking: single-tasking. En dat werkt wel! Zelfs als je druk bent, probeer je te blijven focussen op slechts één ding. Een goede methode hiervoor is de Pomodoro techniek: zet een timer op 25 minuten, ga aan de slag en laat je door niets en niemand afleiden van je taak. Neem 5 minuten pauze en ontspan je. Herhaal deze cyclus vervolgens nog tweemaal. Daarna mag je een half uur pauzeren. Probeer het eens, het is ongelofelijk hoeveel je gedaan krijgt als je in een zgn. “flow” komt!
  2. Creëer een stille, prikkelvrije omgeving. Heb je een collega die vrij luidruchtig is of veel moet bellen terwijl jij een rapport moet schrijven? Kijk of er een vergaderruimte vrij is, of er een stilteplek gecreëerd kan worden of plan een thuiswerkdag in. Veel mensen komen er dan pas achter hoeveel je in een dag gedaan krijgt.
  3. Een open deur natuurlijk: zet alle piepjes op je telefoon en mail uit. Dan bepaalt niet je telefoon wanneer je je berichten checkt maar hou je zelf de regie.

Reageren op dit stuk? Leuk!

 

Astrid HoogersMultitasken bestaat niet

Join the conversation